Blogger

My photo
“People have said there is an integrity about me, and I think there is. I don't try to follow a trend. I have my own little path.” - Sarah Brightman

Sunday, November 28, 2010

Inception (Recension)

Titel: Inception
Publicerad: 23 Juli 2010 (Sverige)
Regissör: Christpoher Nolen
Legender: Leaonardo DiCaprio, Joseph Gordon-Levitt och Ellen Page.
IMDB betyg: 9/10
kAwEsHs betyg: 10/10

Inception handlar om drömmar. De har en maskin som ger dem möjligheten att komma in i varandras drömmar och bli en del av den. Den personens dröm de är i, de är den personen som kan skapa vad som helst i sin dröm, allt från byggnader till bilar och te koppar. Dock är inte historian om filmen så viktig, utan hela den här poängen där att de kommer in i andras drömmar och blir en del av den. Men i filmen så tappar en del greppet om vad som är verkligt och vad som inte är, så när de återvänder tillbaka till den riktiga världen, så blir de sjuka och tror att de fortfarande drömmer och tar självmord för att vakna, men tyvärr så gör de inte de eller? Jag menar hur vet vi att denna värld vi lever i är verkligheten? Det kan vi självklart inte, eftersom vi inte kan bevisa vad som är verklig och vad som inte är. Det är för att vi levt i den här världen så länge att den har blivit vår verklighet, så då kan man fråga sig: 'Vad händer om jag hoppar ut genom fönstret? Vad händer när jag slår mot marken? Vad händer när jag dött? Kommer jag att vakna då? Kommer jag att komma till verkligheten? Men vi säger om jag vaknar när jag dött, hur vet jag att jag fortfarande inte drömmer?'

Jag kan fortsätta med frågorna, men så är det. Man får lita på den här livet så länge man kan, men när man dött och man insett att man vaknat, det är då man ska oroa sig.

Detta är filmens grund, det är vad den bygger på. I filmen kan de också när de kommit i någons dröm, drömma en gång till genom att använda den maskinen i drömmen. Men för varje gång de går djupare in i drömmarnas värld så blir tiden också längre och om tiden inte tagit slut så vaknar de inte. Därför motsvara 5 minuter, 1 timme i drömmen och när de gått in i nästa lager av drömmen så blir 1 timme till en hel vecka. Dock detta är en kritik för mig eftersom i verkligheten så är det helt tvärtom. I vår värld, oavsett hur länge man sover så är drömmen 30sekunder, tro mig eller inte, men de är 30 sekunder, även om det känns längre.

Man måste se filmen för att förstå vad jag försöker koma fram till allt detta, men en gång ni sett filmen så kommer ni bara sitta med käften hängande och försöker tänka, men inga tankar lyckas beskriva hur otroligt bra den här. Även om den är 2 timmar och 45 minuter lång så är den värd att se.


[Art of Pixels]

1 comment:

Please respect this and DO NOT SPAM my comment section below. Thank you!