Blogger

My photo
“People have said there is an integrity about me, and I think there is. I don't try to follow a trend. I have my own little path.” - Sarah Brightman

Saturday, April 16, 2011

Kunskap är MaKt & fRiHeT

Problemet med folket är, när det kommer till religion, att de är för instängda i sitt eget religion. Man måste vara fri och kunna se saker från flera olika håll, men dock tycks detta vara brist på. Häromdagen läste jag en artikel om Dalai lama på aftonbladet.se och där hade de citerat honom så här:

”Jag är troende, men jag ska inte bli för låst vid buddismen, för då är jag inte fri, kan inte se klart. Buddism är en ständig undersökning, ett ständigt ifrågasättande.” - Dalai lama

Jag blev så fångad i den här citatet för att han har så rätt. Detta är något som är bra att veta oavsett vilken religion man tillhör. Jag tycker som Dalai lama att, ja man är troende och håller fast vid sin religion, MEN man ska också kunna vara fri och kunna se saker från andra religiösa perspektiv, för att då blir man inte bländad av sin egen religion och kan därför utöka sin kunskap. Kunskap innebär inte bara en massa lärande utan också frihet. Desto mer man vet, desto mer fri är man, men man måste också kunna ifrågasätta ens egen kunskap och andras.

Ifrågasätta är en annan viktig del som jag tycker man borde ta hänsyn till. Man måste kunna ifrågasätta sin egen religion och det är mycket viktigare än att ifrågasätta andra religioner för när man börjat ifrågasätta sin egen religion, det är då man kan se den stora bilden.

Kunskap är makt och frihet.


[Art of Pixels]

1 comment:

Please respect this and DO NOT SPAM my comment section below. Thank you!