Blogger

My photo
“People have said there is an integrity about me, and I think there is. I don't try to follow a trend. I have my own little path.” - Sarah Brightman

Monday, September 6, 2010

Gud Finns Inte I Mänskliga Former

"If there were no God, it would have been necessary to invent him." - Voltaire

Den här citatet ovan hittade jag på webben och en sak störde mig väldigt mycket när jag läste den. Det som störde mig var hur den avslutades och som ni ser har den avslutats med "him". Jag menar att man vet inte liksom Guds kön och i Koranen står det att Gud finns inte i männskliga former, så Gud har ingen kön, så varför säger man ändå honom när man pratar om Gud?

Det är därför jag alltid säger Gud när jag pratar om Gud, för annars känner jag inuti att jag förolämpar Gud.

En sak till som är konstigt att oftast när man pratar om Gud så brukar man säga honom liksom, det jag undrar är att, varför säger man inte henne. Liksom kvinnan brukar oftast vara den symbolen för den som ger liv, precis som när man säger moderjord eller på engelska mothernature.

Så hur ska man referera till Gud? Hur som helst, jag tänker hålla mig till att kalla Gud för Gud.


(PS: Jag säger inte att Voltaire har gjort ett misstag och man kan heller inte anklaga honom för det han har sagt.)


[Art of Pixels]

No comments:

Post a Comment

Please respect this and DO NOT SPAM my comment section below. Thank you!